Værd at vide …

Information om jeres ordre hos GlobalConnect

Velkommen som kunde hos GlobalConnect

Nedenfor kan I altid finde de vigtige informationer, definitioner og fakta om jeres ordre hos GlobalConnect. Vi har også samlet de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med leveringen af jeres bestilling.

Gå til FAQ

Det skal du vide om din installation

Jeres lokale kontaktperson skal have et godt kendskab til bygningen, jeres interne IT og have adgang til at lukke op til de relevante rum. Hvis vi ikke modtager en lokal kontaktperson fra jer, så bruger vi den person, som har indgået kontrakten med os.

Når forbindelsen er projekteret, og vi har søgt de nødvendige gravetilladelser og andet, modtager I en leveringsdato på mail. Leveringstiden afhænger af de faktiske forhold på adressen.

Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at ændre leveringsdatoen, hvis uforudsete hændelser sker i forbindelse med leverancen.

Installationen af jeres nye fiberforbindelse foregår i flere faser, som alle varetages af GlobalConnect eller vores samarbejdspartner.

Vi foretager besigtigelse af bygningen både ude og inde. Det betyder, at I kan opleve vores teknikere undersøge de udendørs faciliteter inden installation. Den indendørs besigtigelse foretages sammen med jer, og vi kontakter jer for at aftale tidspunkt.

Når gravetilladelser, besigtigelse og leveringsplan er på plads, nedgraves og etableres fiberforbindelsen til bygningen. Til sidst installeres det nødvendige udstyr på jeres adresse. Det vil ske i installationsugen, og I vil blive kontaktet af en tekniker ca. en uge inden besøget for at aftale det nøjagtige tidspunkt.

GlobalConnect indhenter de nødvendige og behørige tilladelser hos relevante myndigheder til gravning frem til leveringsadressens matrikel. Andre tilladelser og godkendelser påhviler kunden.

Inden etablering af jeres forbindelse, foretager vi en besigtigelse. Her undersøger vi, hvor det er mest hensigtsmæssigt at føre fiberen ind i bygningen og frem til jeres ønskede slutpunkt.

Hvis I ikke selv ejer bygningen, skal bygningens ejer acceptere planen for placering og trækning af fiberforbindelsen fra matriklen ind til slutpunktet. Det er især vigtigt ved etablering af ny fiber i bygningen. Det er jeres ansvar at sikre den nødvendige godkendelse. I tilfælde af at bygningens ejer afviser etableringsplanen, eller vi ikke har den nødvendige adgang til bygningen undervejs, er det nødvendigt at foretage en ny besigtigelse. Dette er desværre forbundet med en udgift for jer. Det samme gælder ved afbud på dagen for besigtigelse.

For at kunne overholde vores servicemål er det vigtigt, at vores udstyr er skærmet mod vind, vejr og uheld. Derfor er der en række krav til installationen:

  • Installationsstedet skal være forberedt med uhindret adgang og der skal kunne sikres en driftstemperatur mellem 0 og 50 grader celsius og en luftfugtighed mellem 5 og 95 %, samt en 230V stikkontakt med jord. Uhindret adgang betyder, at stedet kan tilgås uden brug af særligt udstyr, særlig uddannelse eller omfattende foranstaltninger. Hvis installationsstedet ikke forefindes sådan, forbeholder GlobalConnect sig ret til at nægte installation og fakturere jer for forgæves teknikerbesøg.

 

  • Det nødvendige GlobalConnect placerede udstyr installeres indendørs på jeres adresse, på det af jer definerede sted. Der skal være mulighed for opspænding af det bestilte udstyr i 19” rackindsats, dog altid min. 2HE ledig plads.
    Alternativt er der mulighed for montering af vægbøjle for lodret montering af maksimum 2 stk. udstyr, hvis ovenstående ikke opfyldes. Denne vægbøjle monteres af GlobalConnects tekniker og GlobalConnect forbeholder sig ret til at fakturere jer for denne service. Vægbøjlen måler: Bredde: 50 cm; højde: 30 cm; dybde: 15 cm.

I nogle tilfælde sender vi det nødvendige udstyr til etablering af forbindelsen til jeres adresse på forhånd. I andre tilfælde medbringer installatøren det hele på dagen. I vil få direkte besked på forhånd om, hvad der er gældende for jeres ordre.

Hvis I har købt SmartFiber Fast Track, skal I selv installere routeren. Vejledning hertil sendes i separat mail. Alternativt bedes I placere evt. tilsendt udstyr i eller nær rack skab, så installatøren kan finde kassen, når fiberen etableres.

Vi gør opmærksom på, at det opsatte udstyr kan have indbygget blæser, som ikke egner sig til et åbent kontormiljø eller andet opholdsrum.

Hvis I tilkøber flere IP-adresser efter de 3 arbejdsdage, koster det et administrationsgebyr på DKK 1.950,-.
Information om, hvilken IP-adresse, I har fået tildelt, får I med klarmeldingen, når leverancen er færdigleveret.

Som del af jeres leverance tilbyder vi på fiberforbindelser op til 50 meter internt kabeltræk på samme etage. Det betyder i praksis, at I blot skal udpege det sted, I gerne vil have udstyret stillet op, så klarer vi resten. Hvis de 50 meter ikke rækker, eller der er andre særlige forhold (fx en armeret betonvæg eller etageskift), så bliver I faktureret for det udførte ekstra arbejde.

De i kontrakten angivne priser inkluderer 50 meter internt kabeltræk for føringsveje uden etageskift. Udgifterne til Internt kabeltræk derudover, inklusive etablering af eventuelle supplerende føringsveje, afholdes af kunden. I forbindelse med ekstra internt kabeltræk ud over de 50 meter opkræves kunden derfor et gebyr på kr. 5.000 efter udførelsen.

GlobalConnect fremfører fiberkablet til indersiden af nærmeste husmur efter GlobalConnects valg. Såfremt indføringsstedet ikke befinder sig i samme brandcelle som udstyret, eller hvis GlobalConnect vurderer, at udstyret ikke befinder sig i umiddelbar nærhed af indføringsstedet, opsætter GlobalConnect en splidseboks for samling af fiberkabler. Herfra fortsættes internt kabeltræk med indendørs kabel, til afslutning ved udstyret.

Internt kabeltræk og eventuel splidseboks er GlobalConnects ejendom.

Ved levering i udlandet vil vores underleverandør stå for den interne kabling, som er nødvendig for leveringen. Dette vil betyde en ekstra omkostning i forhold til den oplyste oprettelsespris i kontrakten. Prisen herfor vil vi eftersende på mail i forbindelse med leveranceprocessen.
Det er muligt selv at stå for den interne kabling, og hvis I ønsker dette, skal vi have dette oplyst hurtigst muligt ifm. ordrebekræftelsen.

Ofte stillede spørgsmål

Vedkommende skal kunne lukke vores tekniker ind overalt i bygningen ifm. besigtigelse, så vi kan planlægge forbindelsen mest hensigtsmæssigt. Derudover skal kontaktpersonen vise teknikeren, hvor boksen skal placeres ifm. installationen. Det er vigtigt, at jeres lokale kontaktperson har et godt kendskab til bygningen, jeres interne IT og har adgang til at lukke op til de relevante rum.

Hvis vi ikke modtager en lokal kontaktperson fra jer, bruger vi den person, som har indgået kontrakten med os.

Hvis vi ikke kender jeres adresse i forvejen, vil jeres lokale kontaktperson blive kontaktet af vores entrepriseafdeling eller af en af vores samarbejdspartnere for besigtigelse af jeres ejendom. Det sker typisk inden for 14 arbejdsdage. Dér får vi et indtryk af det arbejde, der skal udføres, hvor i bygningen vi bedst kan føre forbindelsen ind.

Har I særlige ønsker eller viden om bygningen, vi bør tage hensyn til det, bedes I oplyse det i forbindelse med besigtigelsen. Så gør vi vores bedste for at efterkomme det.

Når forbindelsen er projekteret, og vi har søgt de nødvendige gravetilladelser og andet, modtager I en fiberleveringsdato på mail. Leveringstiden afhænger af de faktiske forhold og kan være op til 60 arbejdsdage. Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at ændre leveringsdatoen, hvis uforudsete hændelser sker i forbindelse med leverancen.

Hos GlobalConnect indhenter vi de nødvendige og behørige tilladelser hos relevante myndigheder, til gravning frem til leveringsadressens matrikel.
Hvis I ikke selv ejer bygningen, skal bygningens ejer acceptere planen for placering og trækning af fiberforbindelsen fra matriklen ind til slutpunktet. Det er især vigtigt ved etablering af ny fiber i bygningen. Det er jeres ansvar at sikre den nødvendige godkendelse. Bygningens ejer er naturligvis velkommen til at deltage, når vi besigtiger ejendommen.

 

Når forbindelsen og udstyret er installeret, og vores netværksovervågning har forbindelse til udstyret, sender vi en klarmelding til jer med de sidste informationer.

Vi beregner eventuel bindingsperiode og starter faktureringen fra denne dato. Derfor opfordrer vi jer til at afprøve forbindelsen med det samme.

Har du andre spørgsmål?

Send dit spørgsmål via kundeportalen

Ring på +45 77 30 30 00