– Administrerede tjenester for IT: Hvornår er det det rigtige valg?

Læsetid: 7 minutter.

At købe alt fra netværk til sikkerhedsløsninger som administrerede tjenester, i stedet for at drive dem internt, bliver stadig mere populært. Hvad skyldes den øgede efterspørgsel? Og hvordan ved du, om din virksomhed vil have fordel af at lade en ekstern partner håndtere hele eller dele af jeres it-miljø? Her får du svar på disse spørgsmål og mere fra Peter Aspling, produktchef hos GlobalConnect.

Først og fremmest: Hvad indebærer det, at en it-tjeneste er administreret?

At købe it som en administreret tjeneste betyder, at du outsourcer hele eller dele af din virksomheds it-infrastruktur til en ekstern partner, som ikke kun håndterer installationen, men også den løbende drift og vedligeholdelse.

Hvilke dele af it-miljøet er almindelige at købe som administrerede tjenester?

Her er nogle eksempler på tjenester, der ofte købes som administrerede tjenester:

Hvad får din virksomhed ud af at bruge administrerede it-tjenester?

Her er fire fordele ved at købe administrerede it-tjenester sammenlignet med mere traditionelle løsninger, hvor din organisation håndterer hele it-miljøet internt:

  1. Skalerbarhed og fleksibilitet: Du kan nemt udvide (eller reducere) tjenesternes omfang i takt med, at behovene i din organisation ændrer sig.
  2. Omkostningskontrol: Du undgår store investerings- og vedligeholdelsesomkostninger i hardware og software og betaler i stedet en fast pris baseret på løbende brug. Dette gør det også nemmere at få et overblik over dine it-omkostninger over tid.
  3. Fremtidssikring: Dine administrerede tjenester vedligeholdes og opdateres løbende, uden at du og dine medarbejdere skal bruge tid og ressourcer på teknisk support, sikkerhedsopdateringer eller overvågning af cybertrusler og regulativer.
  4. Mindre personafhængighed: At være afhængig af specifikke individer for noget så grundlæggende som it-drift gør din virksomhed meget sårbar. Med administrerede tjenester får du adgang til specialiseret ekspertise uden at skulle rekruttere (og fastholde) den it-kompetence, der kræves på dagens konkurrenceprægede arbejdsmarked.

Skærpede sikkerhedskrav øger interessen for outsourcet it

Peter Aspling, produktchef hos GlobalConnect, ser en voksende interesse for administrerede it-tjenester, især blandt større virksomheder og organisationer. Voksende behov inden for cybersikkerhed er en vigtig forklaring, mener han:

– I takt med at cyberangrebene bliver flere, samtidig med at reguleringerne skærpes, bliver risiciene simpelthen for store til, at it-chefen ønsker at bære hele ansvaret selv. Da NIS2-direktivet kom, så vi for eksempel en større efterspørgsel efter administrerede sikkerhedstjenester.

“Mange undervurderer omkostningen ved lifecycle management”

Står du i valget mellem at drive it internt og at outsource hele eller dele af dit it-miljø? Hvad der passer bedst til din virksomhed, afhænger primært af, hvilke ressourcer du har – både budget- og kompetencemæssigt – og hvor du vil rette dem langsigtet, forklarer Peter Aspling.

– At købe og installere hardware og software er dyrt og komplekst i sig selv med høje omkostninger til udstyr, licenser m.m. Mange undervurderer også vigtigheden af lifecycle management og hvor mange kompetencer og ressourcer, der kræves for at vedligeholde løsningen over tid, med alt fra reservedelslager til sikkerhedsopdateringer.

Med en klar SLA ved du altid, hvor ansvaret ligger

At få hjælp fra en ekstern partner til at opretholde en sikker og effektiv it-løsning kan føles som en lettelse – men også som et kontroltab. Peter Aspling understreger vigtigheden af en klar SLA (Service Level Agreement) mellem din organisation og den it-leverandør, du vælger:

– Hvis noget sker, hvor hurtigt kan du regne med, at leverandøren løser problemet? Og hvem bærer hvilke omkostninger? Sådanne ting er vigtige at blive enige om, når I indgår en aftale. Se det omtrent som en forsikring, hvor du vælger, hvilken grad af sikkerhed du har brug for og er villig til at betale for.

Helhedsløsninger populære blandt større virksomheder

Jo større og mere kompleks en virksomhed er, desto mere almindeligt er det, at man efterspørger en helhedsløsning, hvor den eksterne partner tager sig af det meste, fortæller Peter Aspling:

– Hos GlobalConnect leverer vi sådanne løsninger til flere store virksomheder og organisationer gennem vores koncept SmartConnect. Der skræddersyr vi alle konfigurationer og opsætninger ud fra behov og ønsker og håndterer derefter hele den løbende drift, inklusive vedligeholdelse, support og opdateringer.

Selvom man overlader opsætning og drift af sin it-løsning til en ekstern partner på denne måde, kan man dog stadig holde øje med det vigtigste, påpeger Peter Aspling:

– Vores kundeportal giver et overblik, som mangeit-chefer sætter pris på. Ikke kun over fakturaer og andre dokumenter, men også over status på alle sites og accesspunkter. Vi tilbyder overvågning af vores administrerede netværk 24/7, men mange vil gerne kunne tjekke selv på et overordnet niveau.

Vil du vende jeres IT-behov med en rådgiver?

Udfyld formularen, så kontakter vi dig til en snak om jeres behov og muligheder hurtigst muligt