Tekniske fejl, langsomme print og omstændelig drift af it-systemer er fortid i en lang række af Imercos butikker. Med overgangen fra kobber- til fibernet får Imerco en fremtidssikker forbindelse og kan tilbyde nye digitale kundeoplevelser.
Nye forretningsmuligheder, større krav til båndbredde og et kobbernet, der synger på sidste vers. Der er mange årsager til og fordele ved at skifte fra kobber til fibernet for Imerco.
Grundlæggende kan det dog sammenfattes i ét forretningskritisk mål: digital fremtidssikring af forretningen. Og det er grunden til, at de er skiftet til en fiberløsning fra GlobalConnect.
Konkret får Danmarks største omnichannel-forhandler af køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør over de kommende tre år fiberforbindelser til samtlige forretninger. Derudover får hovedkontor og lager en redundant fiberforbindelse med DDoS-beskyttelse.
”Fiber er helt nødvendigt for vores butikker. Med udfasningen af kobbernettet har det længe været et spørgsmål om tid, før vi skulle skifte. Vores store vækst og den digitale udvikling har sat internetforbindelserne i vores butikker under pres. Det løser vi nu med fiber, der har større kapacitet og stabilitet. Det er samtidig den eneste mulige løsning, fordi 5G stadig er for ustabilt,” siger Jacob Hansen, IT-Driftschef i Imerco.
Åbner døren til nye kundeoplevelser
Behovet for højere hastighed, større kapacitet og stabilitet er udtalt – også i detailbranchen. Flere tablets, telefoner og sikkerhedskameraer med video i høj opløsning bliver koblet på netværket.
Der kæmper de om båndbredden med kasseapparater, betalingsløsninger og lagersystemer. Alt det kan fiber drive problemfrit. Og det mærker de nu også i de første Imerco-butikker.
”Tidligere kunne det tage op til 10 minutter at printe en onlinekvittering. Nu tager det næsten ingen tid. For både kunder og ansatte betyder det kortere ekspeditions- og ventetid,” siger Jacob Hansen.
Fiberforbindelsen løser dog ikke kun problemer her og nu. Den større hastighed og kapacitet åbner for nye kunderettede løsninger på sigt.
”Vi har et koncept, hvor man kan købe knive med personlige print. Det kan kun lade sig gøre på fiber. Så vi åbner døren til en ny teknologisk verden med flere muligheder for at engagere kunder og styrke salget,” siger han.
Store forbedringer af it-infrastrukturen
Udskiftningen kommer til at ske i etaper frem mod udgangen af 2026, hvor samtlige butikker vil have fået installeret en fiberforbindelse. I dag nyder cirka 40 butikker, hovedkontor og lager allerede godt af den hurtigere og mere stabile forbindelse.
Samtidig reducerer redundans og DDoS-beskyttelsen risikoen for, at virksomhedens mest kritiske digitale infrastruktur, lageret og hovedkontoret, bliver lagt ned. Enten ved at et fiberkabel bliver gravet over, eller ved digitale overbelastningsangreb.
”Nedetid skal være på et minimum, fordi en stor del af vores salg i dag starter online. Løsningen til lageret gør os mindre sårbare og betyder, at nedbrud stort set ikke eksisterer. Det varer maksimalt få sekunder,” siger Jacob Hansen.
Med den større båndbredde flyder data nu konstant i realtid mellem den enkelte butik og ERP-systemet – hvorimod det tidligere skete i større bidder et par gange om dagen. Dermed kan den enkelte butik analysere og forudse salg med større præcision.
”Det er svært at lægge et budget, hvis salget for hele dagen først registreres klokken 18. Butikkerne kan nu optimere driften og gøre det meget mere effektivt,” forklarer han.
Samme driftsmæssige fordele oplever de også i it-afdelingen. For også her er den større båndbredde lig med større fleksibilitet.
”Vi kan rulle mindre opdateringer ud, når vi ønsker det. Det gør det væsentligt nemmere at planlægge it-driften, når vi ikke længere skal vente til klokken 3 om natten for at rulle en opdatering ud. Samtidig hører vi sjældnere fra butikkerne. Det er typisk et godt tegn for en it-afdeling – det er et tegn på, at det virker,” siger han.
Den tekniske løsning:
- Fiberforbindelse til samtlige butikker
- Redundant fiberforbindelse med DDOS-beskyttelse til lager og hovedkontor