Download vores guide til detailhandlens største trends
Felter markeret med en * skal udfyldes
Læsetid: 12 minutter.
Globalisering og e-handel har i lang tid betydet, at de detailhandlens butikker har måtte tilpasse sig en markant ændret købsadfærd. I takt med at digitaliseringen gør sit indtog i branchen, skal forretningerne integrere nye teknologier og løsninger for at kunne følge med kundernes forventninger, og for at sikre fortsat konkurrencedygtighed på et marked i forandring.
Fra ubemandede butikker og AI-drevet dataindsamling til heat mapping og avanceret kamerateknologi, er digitaliseringens muligheder nærmest uendelige. Men det kræver en veldesignet digital infrastruktur, at integrere disse nye avancerede løsninger.
Frode André Svendsen er salgschef hos GlobalConnect. Han mødes dagligt med detailvirksomheder, der lige nu kæmper med at få integreret disse muligheder i forretningen.
“IT-infrastrukturen er jo fundamentet for, hvordan din digitale strategi kan udformes. Hvordan den strategi ser ud vil variere meget. Amazon Go er en række af fysiske butikker, der alle er ubemandede og hele processen er digitaliseret. Formålet er jo at gøre hverdagens indkøb så let som muligt, så kunderne slipper for kø og for at skulle bakse med betalingssystemer. Hvis du har en butik med high-end brands, kan det være at vinderkonceptet er at lade dine leverandører skabe stærke, interaktive oplevelser – f.eks. ved at implementere Virtual Reality (VR) i dine butikker. Det gjorde den franske sportskæde, Decathlon. De har et stort udvalg, herunder tohundrede forskellige udendørstelte, og ved at scanne dem, kunne de faktisk tilbyde kunderne at kravle ind i teltene ved at bruge VR. De dedikerede tre gange tre meter til den oplevelse, og forestil dig hvor meget plads de ville skulle bruge, hvis de skulle give kunderne den samme oplevelse i virkeligheden”, fortæller Svendsen.
Databaseret butiksdesign
I den moderne, digitale butik vil vi højere grad kunne måle og optimere vores produktsortiment, prissætning og butiksdesign ved hjælp af heatmapping, kamera- og sensorteknologi og lokal IoT-opkobling.
“En digitaliseret detailkæde udnytter muligheden for at være dynamisk og fleksibel ved at udnytte teknologiens muligheder for realtidsændringer. F.eks. kan det være en discountkæde, der har tilsluttet et digitalt prissætningssystem, for altid at kunne tilbyde den lavest mulige pris på markedet. Finder systemet en lavere pris online, sænkes prisen i butikken automatisk. Meget få detailkæder udnytter disse teknologier, og det giver jo dem, der bruger dem en klar konkurrencemæssig fordel.”, siger Svendsen.
Identificér forbedringsmulighederne
Alt tyder på, at den fysiske butik fortsat er meget relevant, men der er samtidig behov for en fornyelse. Mange forhandlere føler sig udfordrede af digitaliseringen, men ser man på løsningerne som nye muligheder for fremgang og vækst, kan det give meget at integrere den fysiske butik i flere digitale løsninger.
Men skal man gøre det, er det nødvendigt med en stabil og stærk adgang til netværket i butikkerne, men for de butikker, der kæmper med reducerede marginer, kan en opgradering af deres digitale infrastruktur virke som en stor og uberettiget investering.
“I dag kan det udgøre en større risiko at stå stille end at begå en fejl. Det kan godt betale sig at starte i det små, og teste nogle af de løsninger, du tror mest på i en eller to butikker. Vælg nogle af de digitale produkter, der kræver meget lidt at implementere. På den måde kan du begynde din rejse mod den digitale butik, og langsomt udvikle en strategi, der passer lige til din forretning.”, slutter Svendsen.
Med SmartConnect får du en fremtidssikret løsning, som du kan vækste med.
Læs mere om SmartConnect.
Felter markeret med en * skal udfyldes